
Marek Chlanda ma za sobą długą międzynarodową karierę, wystawiając na paryskich Biennale w 1980 i 1982 roku oraz na pierwszym Biennale w Gwangju w Korei w 1995 roku. Uczył w Bergen w połowie lat 80. i prowadził w różnych okresach pracownie m.in. w Barcelonie, Kopenhadze, Gandawie czy Paryżu.
Na potrzeby helsińskiej wystawy Marek Chlanda odzyskał i odrestaurował dwa dzieła z cyklu „Dobranoc” (sprzed 29 lat). Ponadto zgromadził inne rzeźby, które ucieleśniają postkonceptualne poszukiwania z tamtego odległego okresu, od „Bez tytułu” nr 14 (1991) po „Hasta la muerte” (1996). Aby dopełnić powiązania między tamtą epoką a teraźniejszością, zaprezentowano również niektóre z najnowszych prac Chlandy, w których wykorzystał on mapy morskie oraz fragmenty różnego rodzaju tekturowych opakowań pocięte i ułożone w klastry. Mają one przemawiać do nas poprzez geometrię organiczną. Są one częścią większego projektu, który rozpoczął się w 2024 roku i nosi tytuł „Środowisko (Furii)”.
Wystawa jest współfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, za pośrednictwem Instytutu Adama Mickiewicza oraz przez Ambasadę RP w Helsinkach.
Zachęcamy do odwiedzenia wystawy, która potrwa do 21 grudnia 2025, pod adresem Työpajankatu 2 B, Helsinki