
Gospodarzami wydarzenia byli Marek Minarczuk, chargé d’affaires Rzeczypospolitej Polskiej w Szwajcarii i Liechtensteinie, oraz Przemysław Kieliszewski, dyrektor Festiwalu Paderewskiego w Poznaniu. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz lokalnych, korpusu dyplomatycznego, środowisk akademickich, kulturalnych i polonijnych.
Znakomity program i wykonanie
W programie koncertu znalazły się pieśni Ignacego Jana Paderewskiego op. 7 (niemieckie), op. 18 (polskie) i op. 22 (francuskie), które zostały nagrane w 2024 roku dla Polskiego Radia, a w marcu 2025 roku uzyskały nominację do polskiej nagrody fonograficznej Fryderyk. Publiczność usłyszała również utwory Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza, a także – po raz pierwszy poza granicami Polski – kompozycję Paderewski Postcriptum na fortepian autorstwa Artura Żuchowskiego.
Dzieła wykonane zostały przez wybitne polskie artystki: prof. Marzenę Michałowską (sopran), wykładowczynię Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, oraz Małgorzatę Sajnę-Mataczyńską (fortepian), dyrektor artystyczną Festiwalu Paderewskiego.
Muzyka z przesłaniem
Repertuar koncertu ukazywał bogactwo polskiej pieśni artystycznej, inspirowanej poezją romantyczną i młodopolską (Adam Mickiewicz, Adam Asnyk, Kazimierz Przerwa-Tetmajer) oraz poezją francuską. Obecność utworów Chopina i Paderewskiego nie tylko podkreśliła ich znaczenie dla światowego dziedzictwa muzycznego, ale również przypomniała o ich roli w pielęgnowaniu ducha narodowego w okresie braku polskiej państwowości.
Kompozycja Paderewski Postcriptum została stworzona z okazji 80. rocznicy śmierci Paderewskiego i w symboliczny sposób łączyła muzyczną spuściznę Mistrza z nowoczesnym spojrzeniem na jego twórczość.
Paderewski – artysta i mąż stanu
Koncert był także okazją do przypomnienia sylwetki Ignacego Jana Paderewskiego – wybitnego pianisty, kompozytora, dyplomaty, orędownika niepodległości Polski i pierwszego premiera II Rzeczypospolitej.
Dziękujemy wszystkim Gościom za udział w wydarzeniu.