Nowa lokomotywownia PKP Intercity ma powstać na warszawskim Grochowie do końca 2027 r.; jej wartość ma przekroczyć 179 mln zł - poinformował przewoźnik w czwartek. W ramach inwestycji zostanie zbudowana hala napraw i mycia lokomotyw oraz stanowisko diagnostyczne.

"Umowa podpisana między PKP Intercity a konsorcjum firm TRAKCJA S.A. oraz DB Projekt Sp. z o.o. dotyczy budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów" - przekazało PKP Intercity w komunikacie. Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw, przebudowę budynku socjalnego, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę.
Według PKP Intercity jest to inwestycja w "komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów". Nowa hala ma pozwolić na szybsze i dokładniejsze przygotowanie pojazdów do czystego i sprawnego wyjazdu w trasy.
Przypomniano, że w ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. "W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej" - stwierdził przewoźnik.
Cytowany w komunikacie prezes PKP Intercity Janusz Malinowski przypomniał, że w ub.r. i pierwszych miesiącach 2025 r. odebrano 48 nowych lokomotyw, z czego 29 trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli właśnie na bocznicę Warszawa Grochów. "W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego" – przekazał Malinowski. Wyjaśnił, że obecna lokomotywownia powstała w latach 1937-1939 i jest objęta nadzorem konserwatora zabytków.
Nowa hala ma być obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Zaplanowano stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Jej powierzchnia ma wynieść ok. 5,5 tys. m kw., a wysokość 12 m. Pomieści też - jak wynika z komunikatu - stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 154 m, a także zapadnię podtorową o nośności do 10 t. To urządzenie do wymiany kół i pomiaru nacisku kół na szyny. Hala ma być też przystosowana do całorocznego mycia lokomotyw.
Budowa ma być prowadzona przy zachowaniu nieprzerwanej pracy starej lokomotywowni i ciągłego ruchu kolejowego. Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych - zgodnie z umową - przewidziano maksymalnie 8,5 miesięcy, a roboty budowlane zostaną przeprowadzone w terminie od 18 miesięcy od uzyskania pozwolenia na budowę. "Zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawa urządzeń diagnostycznych zostaną wykonane do końca 2026 roku" - przekazało PKP Intericty.
Cytowany w komunikacie minister infrastruktury Dariusz Klimczak uznał, że "jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei".
PKP Interity przypomniało, że w ub.r. zakończono realizację niektórych inwestycji budowlanych ujętych w wieloletniej strategii spółki na terenie bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie i Wrocławiu.
"W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu" - wskazał przewoźnik. Wyjaśnił, że na terenie stacji postojowej ma zostać zbudowany obiekt, w którym powstanie hala myjni i napraw, a ich łączna powierzchnia przekroczy 7,8 tys. m kw. Długość nowych torów ma wynieść ponad 6 km i zamontowanych zostanie 28 rozjazdów. "Łączna zainwestowana kwota w rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnika za 2024 rok wyniosła 148 mln zł netto" - podała firma.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. (PAP)
jls/ pad/