Wybierz kontynent

Polska na EXPO 2025: nasze dziedzictwo wskazuje kierunki przyszłych działań

Polacy sięgają do swojego dziedzictwa, które jest inspiracją do poszukiwania nowych odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata - powiedział podczas konferencji dotyczącej obecności Polski na EXPO 2025 Osaka, Kansai, Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii. Hasło przewodnie całej Wystawy Światowej w 2025 roku brzmi: „Projektowanie przyszłego społeczeństwa dla naszego życia”, natomiast nasz kraj zaprezentuje się pod hasłem: „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.

Fot. PAP

Przewiduje się, że wystawę EXPO 2025, która potrwa od 13 kwietnia do 13 października br. na zbudowanej specjalnie w tym celu wyspie Yumeshima (powstała z przetworzonych śmieci), zwiedzi ok. 28 mln osób. Organizatorzy zapowiadają udział 170 podmiotów (161 krajów i regionów oraz dziewięciu organizacji międzynarodowych). Teren wystawy (155 ha) zostanie podzielony na trzy części: „Świat Wody”, „Świat Zieleni” oraz „Świat Pawilonów” i będzie otoczony drewnianym okręgiem projektu Sosuke Fujimoto. Pawilony będą pokryte substancją, która absorbuje dwutlenek węgla z atmosfery.

Pawilon Polski o powierzchni ok. 1 tys. mkw., projektu architektów Alicji Kubickiej i Borji Martíneza z pracowni Interplay Architects, ma formę „spirali kreatywności”, która jest metaforą eksportowania na świat „polskiego genu kreatywności”. Jego serce stanowi sala koncertowa, w której występować będą polscy artyści (m.in. Natalia Kukulska i Leszek Możdżer), planowane są także recitale chopinowskie (Fryderyk Chopin to jeden z najbardziej popularnych w Japonii światowych kompozytorów).

Projekt koordynuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), natomiast stałą wystawę w pawilonie przygotował zespół kuratorski, który tworzą: Monika Brauntsch, współtwórczyni marki Kafti i Fundacji The Spirit of Poland, Ewa Kierklo i Stanisław Kempa z pracowni Gdyby oraz Wiesław Bartkowski – badacz systemów złożonych i projektant interakcji.

Goście odwiedzający Pawilon Polski będą mogli doświadczyć zmienności polskiego krajobrazu oraz bezpośrednio odczuć wpływ człowieka na jego kształtowanie, nie tylko zmysłem wzroku, ale również słuchu i powonienia. We wnętrzu rozpylany będzie zapach skomponowany z zapachu polskich kwiatów i ziół, natomiast muzykę, z wykorzystaniem motywów twórczości Fryderyka Chopina, napisał Michał Zygmunt, kompozytor i botanik.

Minister Paszyk zaznaczył, że już teraz redakcja amerykańskiego dziennika „The New York Times” umieściła Pawilon Polski wśród 25 rzeczy, które warto zobaczyć na EXPO 2025.

„To jest potwierdzenie tego, że pawilon i jego otoczenie będą promować Polskę w wyjątkowy, innowacyjny sposób” - zaznaczył minister.

Jacek Tomczak, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2025, powiedział, że program polskiej Promocji Gospodarczej EXPO 2025 skupia się na promocji sześciu polskich branż strategicznych: rolno-spożywczej, w tym AgriTech, medycznej i farmaceutycznej, kosmetycznej, zielonych technologii, w tym wodorowej, gamingowej oraz IT/FinTech.

„Potencjał inwestycyjny Japonii, a także krajów azjatyckich, jest dla nas niezwykle ważny. Wystawa Światowa EXPO to wielka szansa dla polskich przedsiębiorców na budowanie relacji z partnerami biznesowymi w Japonii oraz w innych krajach. Wierzę, że nasz pawilon i cała ekspozycja przyczyni się do osiągnięcia tego celu” - wskazał Jacek Tomczak.

Magdalena Skarżyńska, wiceprezes zarządu PAIH, podkreśliła, że promocja polskich produktów, innowacji oraz usług jest kluczowym elementem, który pozwoli na dalszy rozwój i umacnianie silnej pozycji Polski na świecie.

„Mamy wyjątkowo kreatywnych ludzi, którzy potrafią iść do przodu i budują siłę polskiego społeczeństwa. Przed nami 182 dni nieustannej promocji Polski: przedsiębiorstw, dorobku, kreatywności ludzi” - powiedziała Magdalena Skarżyńska.

Podczas EXPO 2025 w Osace realizowany będzie m.in. Program Gospodarczy, skierowany do polskich przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać biznes w Japonii w trakcie tego największego promocyjno-gospodarczego wydarzenia na świecie. PAIH wraz z partnerami przygotowała szereg inicjatyw biznesowych, które mogą pomóc polskim przedsiębiorcom zaprezentować swoje produkty i usługi oraz nawiązać nowe kontakty. Oferta skierowana jest zarówno do dużych, jak i małych polskich firm.

Pierwszą Wystawę Światową, która prezentowała dorobek kulturalny, naukowy oraz techniczny krajów z całego świata, zorganizowano w 1851 roku w Londynie.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

O Autorze

PAP Redaktor

© PowiemPolsce.pl

Dziedzictwo Wolności - Polacy na świecie

Miejsca Polaków na świecie

Zapisz się do newslettera

Jesteś tutaj